Mekâna Özgü Sahneleme
İntihar ettiği söylenen Ophelia dere kenarında yalnız mıydı?
Ophelia intihar mı etti, cinayete mi kurban gitti?
Shakespeare’in Hamlet oyununa feminist bir bakışla bakıyor ve temelde bu soruların yanıtını arıyoruz.
Tiyatro Boyalı Kuş’un Ophelia’yi Kim Öldürdü? adlı yapımı performatif bir Hamlet eleştirisi olarak hem sahne hem de mekâna özgü versiyonuyla seyirciyle buluştu. Tiyatro Boyalı Kuş bu yapımıyla da farklı bir teatral biçim ve dil arayışına devam etti. Erkek egemen sistemin kadınlar üzerindeki sistematik baskısını bitmeyen bir oyun yapısıyla 35 dakikalık tekrar eden kısır döngüsel üç seansla seyirciyle buluşturdu.
Ophelia Shakespeare’in ünlü eseri Hamlet’teki iki kadın karakterden biridir. Bu eserde Hamlet’in sevgilisi rolündeki genç ve güzel Ophelia’nın sonu ilk önce delirmesiyle, daha sonra da derede boğulması, bir diğer deyişle intiharıyla çizilir. Tiyatro Boyalı Kuş ise Ophelia’nın intiharındaki bu sır perdesini aralıyor.
Ophelia karakteri yüzyıllardır erkek egemen sistemin nesneleştirdiği ve yok etmeye çalıştığı kadınlığı simgeliyor. Ophelia dünyanın her yerinde kendi yaşamının öznesi olamayan, oldurulmayan kadınların sözcülüğünü üstleniyor. Deliliğe, ölüme, intihara sürüklenen kadınlardan sadece biri Ophelia. Ağabeyinin ve babasının öğütlerini dinlemeye çalışan, onların “oyuncak bebeği” olan ve kumpaslarına alet olmaya zorlanan, Hamlet’e olan aşkının her daim sınandığı, sevgilisinin “manastıra git!” sözleriyle sarsılan, babasının ölümüyle çıldıran bir karakter…
Tiyatro Boyalı Kuş olarak dere kenarında Ophelia’nın yalnız olmadığını biliyoruz. Onun intiharı aslında erkek egemen sistemi gözler önüne seren bir ölüm.
Prömiyer Tarihi: 27 Mart 2010, Yeşil Ev
Oynandığı yerler: Yeşil Ev (Mekâna Özgü Sahneleme), Robert Kolej (Mekâna Özgü Sahneleme), Kumbaracı 50, Oyun Atölyesi
Metin ve Reji: Jale Karabekir
Dramaturji: Feride Eralp, Nelin Dükkancı, Rahmet Uysal
Müzik: Murat Hasarı
Kostüm Tasarım: Kübra Erişir
Oyuncular: Yeşim Koçak/Gamze Şeber, Hande Özelsancak